Na czym polega leczenie kanałowe?

leczenie kanałowe

Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe, inaczej zwane endodontycznym, jest metodą leczenia nieodwracalnego procesu zapalenia miazgi zęba – wynikłego na skutek zaniedbania bądź złego leczenia próchnicy, a także z powodu poważnych urazów zęba. Dowiedz się, jak wygląda leczenie kanałowe i kiedy je stosujemy.

Leczenie endodontyczne bywa jedynym sposobem uratowania chorego zęba, którego miazga została objęta zakażeniem.

Ważne! Endodoncja jest jedną z dynamiczniej rozwijających się dziedzin stomatologii, pozwalającą na uratowanie i wieloletnie utrzymanie zęba w jamie ustnej.

Co to jest leczenie kanałowe?

Leczenie tego typu jest dokładnym oczyszczeniem zęba. Oczyszczeniu z zainfekowanej miazgi podlegają komory oraz kanały. Następnie ząb zostaje wypełniony kompozytem.

Ważne! Miazga jest istotna podczas rozwoju zęba, natomiast, gdy ząb jest już dojrzały, może przetrwać bez miazgi – jest w dalszym ciągu odżywiany przez otaczającą tkankę, czyli ozębną.

Kiedy stosujemy leczenie kanałowe? Wskazaniami do leczenia tego rodzaju jest:

• zapalenie miazgi,
  • martwica tkanki,
  • niedopełnione kanały korzeniowe,
  • zmiany okołowierzchołkowe.

Leczenie endodontyczne jest konieczne w przypadku, gdy miazgę zębową (nerw oraz naczynia krwionośne we wnętrzu zęba) dotknie zapalenie nieodwracalne. Najczęstszym powodem takiego stanu rzeczy jest nieleczona bądź nieprawidłowo leczona próchnica.

Leczenie kanałowe ponadto jest alternatywą dla ekstrakcji zęba w sytuacji wystąpienia:

• zgorzeli miazgi,
  • rozwoju bakterii beztlenowych.

Jak wygląda leczenie kanałowe zęba?

Do postawienia odpowiedniej diagnozy niezbędne jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, na którego podstawie stomatolog będzie mógł ocenić zaawansowanie choroby oraz kształt i położenie kanałów zęba. Zdjęcie rtg pozwala ponadto na określenie, czy infekcja wytworzyła się we wnętrzu zęba, czy też rozprzestrzeniła się do kości otaczającej ząb.

Ważne! Leczenie kanałowe trwa długo i jest procedurą bolesną, dlatego wykonywane jest przy znieczuleniu.

Etapy leczenia:

• Otwarcie zęba i usunięcie dokładnie zainfekowanej tkanki.
  • Odpowiednie ukształtowanie i poszerzenie kanału korzeniowego przy pomocy właściwie dobranych narzędzi ręcznych (ręczne opracowanie kanału), a także maszynowych (mechaniczne opracowanie kanału) oraz przy pomocy środków płuczących (działanie przeciwbakteryjne bądź rozpuszczające tkankę na ścianach kanału).
  • Szczelne wypełnienie kanału lub kanałów korzeniowych zęba zazwyczaj za pomocą gutaperki kondensowanej „na zimno” bądź „na gorąco”.

Ważne! Ząb po leczeniu kanałowym nie wymaga szczególnej procedury pielęgnacyjnej. Zaleca się jednak unikania spożywania twardych produktów do czasu, aż korona zęba będzie całkowicie odbudowana. Ząb należy myć tak jak wszystkie inne.