Skutki próchnicy zębów mlecznych

próchnica zębów mlecznych

Skutki próchnicy zębów mlecznych

U wielu rodziców wciąż pokutuje przekonanie, że skoro mleczaki i tak same wypadną – nie trzeba się martwić o ich zdrowie oraz higienę. Nic bardziej mylnego, zęby mleczne należy leczyć i dbać o nie – ich zainfekowanie próchnicą może mieć poważne skutki chorobowe dla całego dziecięcego organizmu. Jakie skutki może przynieść próchnica zębów mlecznych?

Zęby mleczne stanowią niezmiernie istotne przygotowanie do prawidłowego wzrostu zębów stałych. Zbyt wczesna utrata mleczaków wywołana próchnicą może skutkować wadami zgryzu, które w przyszłości będą wymagały skorygowania ortodontycznego. Ponadto braki mogą wpływać także na kości szczęki oraz żuchwy, powodując wady wymagające specjalistycznego leczenia.

Niska świadomość prozdrowotna

Niestety świadomość prozdrowotna w tym temacie nadal jest bardzo niska i dotyczy to nie tylko osób dorosłych, ale także dzieci i młodzieży. Dorośli bowiem, nie dbając o stan swojego uzębienia, nie wpajają nawyku higieny jamy ustnej dzieciom.

Ważne! Badania przeprowadzone przez Fundację Wiewiórki Julii wykazały, że 78% dzieci w wieku 7-12 lat ma próchnicę. Niemal 80% dzieci ma przynajmniej jeden ząb wymagający leczenia.

Rodzice często nie zdają sobie sprawy z tego, jak zdrowie zębów wpływa na kondycję całego organizmu dziecka. Istnieją dowody na związek chorób jamy ustnej z wieloma schorzeniami ogólnymi (m.in. chorobami serca, nerek).

Ważne! Wiele dzieci choruje na próchnicę wtórną.

Zdaniem specjalistów na tak dużą ilość dzieci z próchnicą składa się kilka czynników:

• niska świadomość prozdrowotna rodziców,
  • brak systemowej opieki profilaktyczno-leczniczej nad dziećmi z uzębieniem mlecznym,
  • brak środków na leczenie dzieci,
  • utrudniony dostęp do publicznych placówek dentystycznych,
  • źle zorganizowana i niesprawnie funkcjonująca opieka dentystyczna.

Mleczaki należy leczyć

Specyfika zębów mlecznych sprawia, że są one niezwykle podatne na próchnicę – jej rozwojowi sprzyja nieprawidłowa higiena (m.in. niewystarczające i niestaranne szczotkowanie) oraz dieta (m.in. zbyt duża ilość cukrów).

Nie wolno bagatelizować próchnicy zębów mlecznych. Nieleczenie zębów na wczesnym etapie może skutkować m.in. zaburzeniami zgryzu. Próchnica jest chorobą zakaźną, którą wywołują bakterie. W przypadku rozmnożenia się drobnoustrojów w jamie ustnej i zaatakowania przez nie zębów mlecznych – szybko przeniosą się również na wyrzynające się dopiero zęby stałe. Ponadto infekcje mogą dotknąć także dziąseł i w ten sposób również wpływać na zdrowie jeszcze niewyrzniętych zębów stałych.

Najgorsza dla zdrowia dziecka jest sytuacja, gdy ząb jest tak zniszczony przez próchnicę, że jedynym wyjściem jest jego ekstrakcja.

Ważne! Brak chociażby jednego zęba mlecznego wpływa na cały narząd żucia, powodując fatalne skutki.

Usunięcie mleczaków wpływa m.in. na:

• opóźnienie wyrzynania się zębów stałych,
  • spowolnienie rozwoju kości szczęki oraz żuchwy,
  • powstawanie wad zgryzu (m.in. zgryzu głębokiego, przodozgryzu),
  • zaburzeń w pracy stawów skroniowo-żuchwowych.

Ponadto przedwczesne usunięcie zębów mlecznych spowodowane próchnicą utrudnia naukę prawidłowego jedzenia (zwłaszcza odgryzania oraz żucia pokarmów) i sprzyja powstawaniu wad wymowy.

Ważne! Próchnica powinna być leczona w każdym przypadku, również, gdy dotyka zębów mlecznych.