Najczęściej występujące choroby zębów w Polsce

choroby zębów

Najczęściej występujące choroby zębów w Polsce

Polacy wciąż niechętnie odwiedzają gabinety stomatologiczne. Do dentysty udają się dopiero, gdy ząb zacznie boleć bądź pojawią się inne niepokojące objawy (m.in. krwawienie dziąseł). Wystarczą dwie profilaktyczne wizyty w roku u stomatologa, aby zapobiec rozwojowi ewentualnych chorób zębów.

Jak pokazują statystyki, Polacy bagatelizują stan swojego uzębienia. W 2013 roku 48% obywateli nie było w ogóle u dentysty, zaś 28% wybrało się do niego dopiero, gdy zaczął im doskwierać ból zęba.

Ważne!

Według danych statystycznych 99% Polaków ma próchnicę, a 98% choroby dziąseł oraz przyzębia.

Chora jama ustna to nie tylko problem natury estetycznej, wiele schorzeń ma wpływ na ogólny stan organizmu.

Ważne!

Próchnica i choroby w obrębie dziąseł oraz przyzębia mogą skutkować (m.in. bólami głowy i zatok, kłopotami z funkcjonowaniem nerek czy stawów, zwiększają też ryzyko wystąpienia cukrzycy).

Zęby, pomimo iż charakteryzują się twardością, są bardzo wrażliwe oraz podatne na choroby. Do najczęstszych ich przypadłości należą:

Próchnica

W Polsce jest to choroba społeczna (dotyczy 99% obywateli). Próchnicę wywołują zamieszkujące jamę ustną bakterie, które na skutek nieprawidłowej bądź mało starannej higieny jamy ustnej oraz błędów żywieniowych mają znakomite warunki do rozwoju.

Ważne!

Skutkiem metabolizmu drobnoustrojów są kwasy, które biorą udział w procesie niszczenia szkliwa, które jest naturalną barierą ochronną dla zębów. W efekcie bakterie wnikają w głąb tkanek zęba i niszczą je.

W początkowym etapie próchnica może przyjmować postać niewielkich ubytków powstałych na powierzchni zębów. Wraz z rozwojem choroby, ubytki powiększają się, wywołując coraz większy ból.

Do chorób wywołanych próchnicą zalicza się:

• zapalenie miazgi (miazga zostaje zainfekowana przez bakterie wywołujące próchnicę. Stan chorobowy objawia się bólem oraz obrzękiem dziąsła);
  • zgorzel zęba (efekt nieleczonego zapalenia miazgi. Obserwuje się martwicę miazgi oraz jej rozkład przez bakterie beztlenowe);

Ważne! Jedyną możliwością leczenia jest leczenie kanałowe.

• ropień (skutek działań bakterii kolonizujących, które wcześniej uszkodziły tkankę. Stan zapalny rozwija się w kieszonce zębowej).

Ważne! Przypadłość jest bolesna, towarzyszy jej opuchlizna i utrudnione otwieranie ust. Leczenie polega na przedziurawieniu tkanki miękkiej (osuszenie miejsca z ropy) lub leczeniu kanałowym (gdy ból pochodzi od zęba).

Nadwrażliwość

Schorzenie objawia się nagłym oraz przeszywającym bólem podczas spożywania niektórych pokarmów (m.in. zimnych, słodkich, kwaśnych).

Ważne! Nadwrażliwość dotyczy w Polsce niemal 30% osób.

Bezpośrednią jej przyczyną jest odsłonięta zębina (unerwiona tkanka znajdująca się pod szkliwem).

Ważne! Nadwrażliwość sama nie minie. Musi być leczona stomatologicznie, zwłaszcza w przypadku, gdy jest wynikiem m. in. bruksizmu, chorób przyzębia.

Kwasowa erozja szkliwa

Przypadłość jest efektem oddziaływania na szkliwo kwasów zawartych w pożywieniu.

Ważne! Na kwasową erozję szkliwa cierpi 30-40% populacji.

Kwasy zawarte są nie tylko w spożywanych owocach oraz warzywach, ale także w tak lubianych przez wielu kolorowych napojach gazowanych i słodyczach.

Kwasowa erozja szkliwa objawia się nadwrażliwością zębów, zmianą zabarwienia szkliwa (powstają na nim rowki i bruzdy), a także większą podatnością zębów na urazy mechaniczne.

Parodontoza

Początki rozwoju schorzenia wiążą się z rozwojem bakterii pod zalegającym kamieniem nazębnym. Kolejnym etapem rozwoju choroby jest zapalenie dziąseł (dziąsła krwawią przy myciu zębów, pojawia się nadwrażliwość).

Ważne! Parodontoza zaliczana jest do jednej z najczęstszych oraz najpoważniejszych chorób zębów. Nieleczona może skutkować utratą uzębienia.

Kamień nazębny

Przypadłość jest efektem zaniedbywania prawidłowej higieny jamy ustnej, co prowadzi do wytworzenia się na zębach dość sporej warstwy szkodliwego osadu.

Ważne! Tworzenie się kamienia nazębnego w obrębie jamy ustnej rozpoczyna się już po kilkunastu godzinach od ostatniego mycia zębów.

Kamień nazębny składa się przede wszystkim z bakterii próchnicotwórczych oraz ich produktów przemiany materii, śliny, związków wapnia, fosforu, złuszczonych komórek nabłonka, resztek jedzenia.

Ważne! Usunąć kamień nazębny może jedynie dentysta. Kamień powinno się usuwać dwa razy do roku.

Wady zgryzu

Choroba pojawia się w najmłodszych latach. Nieleczona bądź leczona zbyt późno może skutkować problemami w życiu dorosłym.

Ważne! Wady zgryzu powstają wskutek zbyt późnego lub zbyt wczesnego wypadnięcia zębów mlecznych, co powoduje przesunięcie się reszty zębów.

Nieprawidłowe ułożenie zębów nie tylko źle wygląda, ale również wpływa na utrudnienie mówienia oraz jedzenia. Ułatwia też rozwój bakteriom – krzywe uzębienie utrudnia prawidłowe szczotkowanie zębów.

Ważne! Leczenie wady zgryzu polega na założeniu aparatu ortodontycznego.

Należy pamiętać o profilaktyce i regularnych kontrolach stomatologicznych. Zdrowe zęby to nie tylko ładny uśmiech, ale również zdrowy organizm.