Przyczyny nieświeżego oddechu

nieświezy oddech

Przyczyny nieświeżego oddechu

Nieprzyjemny zapach z ust (nieświeży oddech) to nie tylko wstydliwa, ale także kłopotliwa przypadłość – utrudnia kontakty towarzyskie i zawodowe. Ponadto wpływa na zaniżenie samooceny, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do depresji. Nieświeży oddech może mieć wiele przyczyn, do najczęstszych powodów należą: zła higiena jamy ustnej oraz błędy dietetyczne.

Na problem nieświeżego oddechu może składać się wiele czynników, dlatego dolegliwość należy szczegółowo zbadać, aby wykryć jej źródło.

Bardzo często przykry zapach z ust wynika z zaniedbania (m.in. niedostatecznej higieny jamy ustnej), jednakże nieświeży oddech może również sugerować poważną chorobę (m.in. zapalenie błony śluzowej żołądka, nadkwasotę).

Ważne! Z problemem nieświeżego oddechu zmaga się 15-30% społeczeństwa. W ponad 90% przypadków bezpośrednią przyczyną dolegliwości są bakterie beztlenowe zamieszkujące jamę ustną.

Istnieje kilka przyczyn powstawania nieświeżego oddechu.

Niedostateczna higiena jamy ustnej

Najczęstszym powodem problemów z nieświeżym oddechem jest zła higiena jamy ustnej – zbyt rzadko i niewłaściwie czyszczone zęby, a także wnętrze jamy ustnej (język, policzki) powoduje, że pozostawione w ustach resztki pokarmu zaczynają pod wpływem czasu ulegać procesowi rozkładu.

Ważne! Nieprzyjemny zapach jest wynikiem tzw. halitozy fizjologicznej – bakterie kumulują się w tylnej części języka, a rozkładając resztki pokarmu, wydzielają siarkę.

W codziennej pielęgnacji jamy ustnej istotne jest:

• mycie zębów co najmniej dwa razy dziennie,
  • używanie skrobaczek do języka,
  • stosowanie płukanek bakteriobójczych (wpływają na zmniejszenie powstawania osadu),
  • używanie nici dentystycznych do higieny przestrzeni między zębami (raz dziennie przed myciem zębów).

Nieszczelne wypełnienia

Zasiedleniu jamy ustnej przez bakterie sprzyjają także niedopasowane, nawisające plomby oraz nieszczelne uzupełnienia protetyczne.

Powodem pojawiającej się halitozy jest bardzo często trudna do usunięcia płytka nazębna. Wokoło niej kumulują się resztki jedzenia oraz bakterie, które rozkładając pokarm, wydzielają przykry zapach.

Ważne! Należy regularnie odwiedzać dentystę celem oczyszczania zębów z płytki oraz sprawdzania stanu plomb.

Zła dieta

Dieta ma ogromny wpływ na oddech (czosnek, szczypiorek, cebula – potęgują nieprzyjemny zapach. Same w sobie zawierają związki lotne siarki).

Ważne! Dieta, w której brak dostatecznej ilości surowych warzyw oraz owoców, zaś  bogata jest w cukier, mąkę, mięso, może wywoływać nadkwasotę i nieprzyjemny zapach.

Spożywanie pokarmów bogatych w węglowodany szczególnie sprzyja namnażaniu się bakterii, które podczas fermentacji tworzą lotne związki siarki i tym samym przyśpieszają powstawanie nieprzyjemnego zapachu.

Ważne! Należy jeść kasze, warzywa i owoce, które neutralizują pH w ustach. Ponadto produkty z większą zawartością błonnika, który wspomaga trawienie i usuwa nieświeży oddech.

Niedobory śliny

Nieprzyjemny zapach może być objawem choroby (tzw. halitoza patologiczna). Przypadłość ma związek z zaburzeniami wydzielania śliny (zwłaszcza widoczne jest to w nocy, gdy spada produkcja śliny). Pacjenci skarżą się na nieświeży oddech, który występuje rano.

Ważne! W przypadku, gdy objawy nie mijają po umyciu zębów i występuje stała suchość błony śluzowej w jamy ustnej, należy skontrolować stan ślinianek.

W celu złagodzenia symptomów należy:

• pić więcej wody
  • stosować płukanki oraz gumy do żucia z ksylitolem bądź sorbitolem (zwiększają wydzielanie śliny, spowalniając rozwój drobnoustrojów i normując pH jamy ustnej)

Ważne! Kserostomia (zbyt mała ilość śliny) może być spowodowana lekami (m.in. moczopędnymi, histaminowymi). Ponadto jej przyczyną mogą być choroby (m.in. tarczycy, nerek).

Próchnica

Nieświeży zapach z ust może być wynikiem postępującej próchnicy – w obrębie zęba rozwija się stan zapalny miazgi. W takim przypadku ząb zazwyczaj należy przeleczyć kanałowo.

Ważne! Przykry zapach to także efekt powikłań poekstrakcyjnych (występuje przy suchym zębodole, który jest zaburzeniem rany po usunięciu zęba).

Choroby dziąseł

Źródłem przykrego zapachu mogą być także bakteryjne schorzenia przyzębia czy stany zapalne dziąseł (objawiają się krwawieniem podczas mycia zębów, obrzękiem, bolesnością).

Paradontopatia jest zazwyczaj wywołana zalegającą płytką nazębną oraz kamieniem, które wnikają pod dziąsła i powodują tworzenie się kieszonek dziąsłowych oraz kostnych. Rozwijają się tam bakterie beztlenowe, które wywołują stany zapalne.

Ważne! Należy usuwać kamień co najmniej dwa razy do roku. W przypadku stwierdzenia paradontopatii stomatolog może zalecić zabieg wektorowania (nieinwazyjna metoda usuwania kamienia poddziąsłowego).

Inne powody

Nie zawsze przykry zapach jest związany ściśle ze stanem jamy ustnej, może wynikać z innych przyczyn i dotyczyć innych części ciała (m.in. obręb nosa, gardła) – na przykład stany zapalne zatok mogą również wpływać na zapach z jamy ustnej.

Ważne! Powodem nieświeżego oddechu może być poważna choroba, o czym była mowa powyżej. Dlatego tak ważne jest znalezienie źródła przypadłości i jak najszybsze rozpoczęcie leczenia.