Próchnica zębów mądrości – co musisz o niej wiedzieć?

próchnica zębów mlecznych

Próchnica zębów mądrości – co musisz o niej wiedzieć?

Ósemki – zwane zębami mądrości, a także trzecimi trzonowcami – zaczynają się wyrzynać w wieku od 17 do 25 lat. Procesowi temu mogą towarzyszyć nieprzyjemne objawy, m.in.: ból i stany zapalne. Zęby mądrości dość szybko się psują, sprzyja temu ich specyficzne ułożenie w jamie ustnej oraz kłopot z właściwą higieną. Próchnica zębów mądrości – co musisz o niej wiedzieć?

Proces wyrzynania się ósemek może trwać nawet do 40-tego roku życia. Co ciekawe, niektóre osoby w ogóle nie mają zębów mądrości.

Ważne! Zdarzają się przypadki osób po 60-tym roku życia, u których rozpoczęło się wyrzynanie zębów mądrości. Stan taki jest wynikiem noszenia ruchomej protezy. Jej ucisk powoduje wychodzenie zębów tkwiących do tej pory w kości.

Niegdyś zadaniem zębów mądrości, tak jak i pozostałych zębów, było rozdrabnianie oraz przeżuwanie spożywanego pokarmu. Ewolucja spowodowała, że obecnie ósemki nie są tak naprawdę potrzebne, a nawet budowa szczęki uległa zmianie na przestrzeni wieków i w efekcie dziś trzecie trzonowce z trudem się w niej mieszczą.

Ważne! W przypadku, gdy w łuku zębowym nie ma dla ósemek dostatecznej ilości miejsca – nie rosną właściwie bądź w ogóle się nie wyrzynają.

Tworzenie się próchnicy – przyczyny

Zęby mądrości, jak już wyrosną, stają się niezwykle podatne na rozwój próchnicy. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest budowa anatomiczna trzecich trzonowców, która sprzyja zaleganiu na nich resztek spożywanego pokarmu.

Ważne! Ósemki umiejscowione są najgłębiej w jamie ustnej i podczas żucia są oblepiane przez żywność, co wpływa na rozwój zmian próchnicowych.

Utrudniony dostęp do zębów mądrości ma także wpływ na ich prawidłową higienę i dokładne szczotkowanie. Nie wspominając o innych czynnościach higienicznych, jak m.in. nitkowanie przestrzeni międzyzębowych. Wszystko to powoduje, że próchnica ma idealne warunki do rozwoju, nawet w przypadku, gdy ósemki nie są jeszcze całkowicie wyrośnięte.

Zęby mądrości – leczenie

Próchnica ósemek w większości przypadków nie kwalifikuje się do leczenia i jedynym rozwiązaniem jest ich ekstrakcja.

Ważne! Jeżeli ząb ma duży ubytek próchnicowy, często usunięcie zęba jest bardziej zasadne niż leczenie ubytku.

Utrudniony dostęp do zęba w trakcie leczenia zwiększa ryzyko niezachowania wymaganej suchości w trakcie zakładania wypełnienia kompozytowego, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo próchnicy wtórnej w przyszłości.

Tak samo jest w przypadku leczenia kanałowego zębów mądrości, ten rodzaj leczenia jest bardzo trudny z kilku powodów:

• usytuowanie zęba znacząco utrudnia wgląd w komorę zęba i właściwe manipulowanie narzędziami kanałowymi,
  • zęby mądrości charakteryzują się bardzo zróżnicowaną liczbą oraz anatomią kanałów korzeniowych, które bardzo często bywają wąskie i zakrzywione. Utrudnia to w znaczący sposób dentyście prawidłowe przeprowadzenie leczenia kanałowego i wypełnienia kanałów szczelnie i na całej długości.

Ważne! Zwiększa się ryzyko powikłań w postaci złamania narzędzia kanałowego bądź perforacji ściany kanałów.

Często ząb po leczeniu kanałowym wymaga wykonania korony protetycznej opartej na wkładzie koronowo-korzeniowym, gdzie przeszkodą są te same trudności, a generowane koszty leczenia protetycznego nie zawsze zasadne.

Ważne! Nad zainwestowaniem w leczenie próchnicy zębów mądrości po konsultacji z lekarzem dentystą powinny zastanowić się osoby, u których brak jest szóstek oraz siódemek. W tego typu przypadkach próba utrzymania zęba może być jedyną szansą na wykonanie mostu protetycznego i uniknięcie konieczności wykonania protezy wyjmowanej lub implantów.