Jak postępować w przypadku wybicia zęba i jakie są szanse na jego uratowanie?

wybity ząb

Jak postępować w przypadku wybicia zęba i jakie są szanse na jego uratowanie?

W sytuacji, gdy dojdzie do wybicia zęba liczy się szybka interwencja – wybity ząb wcale nie musi oznaczać jego utraty. Jeżeli będziemy działać zgodnie z zasadami, ząb z powrotem powróci na swoje miejsce – pomoże w tym zabieg reimplantacji (ponowne umieszczenie zęba w zębodole).

Natychmiastowa reakcja jest szczególnie ważna w przypadku, gdy dojdzie do złamania korony zęba oraz zwichnięcia zęba. Niestety w sytuacji mało widocznego urazu, wielu pacjentów odwleka wizytę w gabinecie dentystycznym, co w konsekwencji może prowadzić do utraty żywotności miazgi.

Wybity ząb – co dalej?

Przede wszystkim nie wolno panikować. Wybity ząb należy odnaleźć. Następnie:

• podnieść ząb za jego białą część (koronę), w żadnym wypadku za korzeń (dotknięcie może doprowadzić do obumarcia komórek, które są niezbędne do jego ponownego wstawienia)
  • gdy ząb jest brudny umieścić go w szklance z mlekiem
Ważne!

Nie wycierać chusteczką, szmatką etc.

Ząb należy jak najszybciej zabezpieczyć (najlepiej umieścić go w jamie ustnej po wewnętrznej stronie policzka). Jest to naturalne środowisko, które przyczynia się do powodzenia zabiegu reimplantacji. Jeżeli z jakichś powodów nie możemy tego uczynić, ząb umieszczamy w pojemniku z solą fizjologiczną, płynem do soczewek bądź mlekiem. Po czym niezwłocznie udać się do dentysty.

Ważne!

Niewskazane jest użycie wody wodociągowej.

Należy pamiętać, że już po około 1 – 2 godzinach w wybitym zębie komórki ozębnej zaczynają ulegać procesowi obumierania.

Ważne!

Jedynie zęby stałe mogą zostać ponownie wszczepione – zęby mleczne nie podlegają tego rodzaju zabiegom.

Zabieg reimplantacji

Szanse na powodzenie zabiegu reimplantacji największe są w przypadku dzieci, jednakże u dorosłych również z powodzeniem stosuje się tę metodę.

Zabieg polega na szynowaniu, czyli unieruchomieniu wybitego zęba za pomocą miękkiego drutu oraz kompozytu stomatologicznego.

Ważne!

Procedura jest prosta. Komplikacje następują w sytuacji, gdy ząb bądź kość jest złamana.

Unieruchomienie zęba trwa przez pewien czas. W przypadku, gdy kość okalająca ząb nie została złamana, korzeń z zębodołem może zrosnąć się w ciągu 3 – 4 tygodni. Jeżeli uszkodzenia są rozleglejsze, okres regeneracji się przedłuża i może trwać 6 – 8 tygodni.

W trakcie leczenia istotne są wizyty kontrolne, podczas, których stomatolog sprawdza stan jamy ustnej i decyduje o tym, kiedy zdjęta zostanie szyna.

Jeżeli nie dojdzie do zakażenia, rokowania zabiegu reimplantacji są pomyślne. Kolejne lata pokażą, czy zabieg powiódł się w stu procentach.

W trakcie leczenia dentysta może zlecić badania radiologiczne, które wykażą możliwe niepokojące zmiany (m.in. źródło ewentualnych dolegliwości bólowych).

Alternatywa – most, proteza, implant

W przypadku, gdy nie powiedzie się zabieg reimplantacji, pozostają inne sposoby uzupełnienia braków zębowych, do których należą:

• mosty
  • protezy
  • implanty
Ważne!

Brak uzębienia należy uzupełnić. Nie jest to tylko kwestia estetyki, ale także zdrowia.

Pojedynczy ubytek wiąże się z licznymi komplikacjami:

• upośledzenie narządu żucia
  • przemieszczanie się pozostałych zębów
  • choroba okluzyjna
  • wady zgryzu
  • zaburzenia stawu skroniowo – żuchwowego

Wybity ząb to również czynnik ryzyka bólów głowy, kręgosłupa, zaburzeń mowy czy układu trawiennego.