Recesja dziąseł – objawy, przyczyny, leczenie

recesja dziąseł

Recesja dziąseł – objawy, przyczyny, leczenie

Wiele czynników wpływa na powstawanie chorób przyzębia, do których zalicza się recesja dziąseł. Najczęściej winę ponosi osadzanie się bakteryjnej płytki nazębnej. Dlatego tak istotna jest codzienna higiena jamy ustnej oraz regularne wizyty kontrolne u lekarza dentysty.

Jama ustna jest bardzo złożonym środowiskiem. Dolegliwości i schorzenia, które jej dotyczą, nie ograniczają się tylko do struktur zębów – proces choroby często tworzy się w tzw. przyzębiu, które składa się m.in. z dziąsła: wolnego (brzeżnego) oraz przyczepionego (zębodołowego).

Objawy

Istnieje kilka symptomów wskazujących na problemy z dziąsłami lub recesję dziąseł. Sytuacja taka ma miejsce, gdy dochodzi do procesu odsunięcia się dziąsła od zębów i pozostawienia odsłoniętego korzenia. Pierwszym, odczuwalnym objawem jest zwiększona wrażliwość zębów. Następnie:

• zęby mogą wydawać się dłuższe,
  • w miejscu, w którym dziąsło styka się z zębem, można wyczuć wyszczerbienie.

Mimo zauważalnych oznak nie zawsze można stwierdzić, czy to rzeczywiście objaw recesji dziąsła. Dlatego tak istotne są regularne wizyty w gabinecie dentystycznym, bowiem jedynie specjalista potrafi rozpoznać schorzenie i wdrożyć odpowiednie leczenie.

Ważne! Szybkie rozpoczęcie leczenia pozwala na zahamowanie procesu chorobotwórczego.

Przyczyny

Wiele czynników wpływa na pojawienie się przypadłości, jaką jest recesja dziąseł.

• Zbyt mocne mycie zębów (może przyczyniać się do uszkodzenia szkliwa i w następstwie tego procesu powodować recesję dziąseł).
  • Niewłaściwa higiena jamy ustnej (brak regularnego mycia zębów oraz nitkowania może skutkować nagromadzeniem się płytki nazębnej, która następnie może przekształcić się w kamień nazębny. W przypadku nieusunięcia powstałego kamienia dochodzi często do wystąpienia recesji dziąseł).
  • Zapalenie przyzębia – choroba dziąseł, która może doprowadzić do odsunięcia dziąsła od zęba i powstania kieszonki. Kieszonki mogą ulec zakażeniu uszkadzającemu tkanki oraz kości utrzymujące zęby na miejscu.
  • Zgrzytanie zębami i ich zagryzanie (w przypadku intensywności tych przypadłości może zostać wywarty nacisk na dziąsła i spowodować ich recesję).
  • Palenie (nałóg ten zwiększa częstotliwość występowania recesji dziąseł).

Schorzenie leczy się kilkoma metodami:

• Usuwanie kamienia nazębnego oraz wygładzanie powierzchni korzeni – ta dwuetapowa metoda polega na usunięciu wpierw płytki i kamienia nazębnego poniżej, a także powyżej linii dziąseł (miejsca, gdzie dziąsła stykają się z zębami), potem kolej na drugą procedurę, czyli wygładzenie powierzchni korzeni zębów, by ułatwić dziąsłom przyleganie do zębów.

Ważne! Metoda może wymagać kilku wizyt w gabinecie dentystycznym.

• Zabieg chirurgiczny dziąseł – konieczność tej procedury pojawia się w ciężkich przypadkach recesji dziąseł. Dentysta może zalecić usunięcie kamienia nazębnego oraz wygładzenie korzeni zęba z odsłonięciem płata dziąsła. Zabieg polega na odwinięciu chorej tkanki dziąsła celem uzyskania lepszego dostępu do korzenia. Następnie płat dziąsła zostaje ponownie ściśle przyłożony do zęba, co wpływa na zachowanie czystości. Innym rodzajem zabiegu chirurgicznego jest regeneracja, która pomaga w odnowie uszkodzonych kości i tkanek dziąsłowych. Dentysta oczyszcza obszar powyżej i poniżej linii dziąsła z bakterii oraz płytki nazębnej. Następnie nakłada materiał regeneracyjny (membrana, białko stymulujące tkanki bądź tkankę przeszczepową), by skłonić organizm do naturalnego odbudowania kości i tkanek. Kolejnym etapem jest ponowne, ścisłe przymocowanie dziąsła do korzeni zęba.
  • Przeszczepy dziąsła – w przypadku utraty tkanki dziąsłowej specjalista może zasugerować zabieg chirurgiczny, który obejmuje przeszczep tkanki miękkiej (dziąsła). Zabieg polega na przeszczepieniu tkanki z otaczających dziąseł bądź podniebienia i następnie przyszyciu jej do tkanki dziąsłowej, by zakryć odsłonięty korzeń zęba.

Zapobieganie

Profilaktyka powinna opierać się na regularnych wizytach w gabinecie dentystycznym oraz właściwej higienie jamy ustnej. Zęby powinno myć się pastą do zębów z fluorkiem bądź specjalistyczną pastą do codziennego stosowania przeznaczoną do pielęgnacji dziąseł, która pomaga usunąć bakterie płytki nazębnej i zachować zdrowe zęby oraz dziąsła.