Na chrapanie pomoże dentysta

chrapanie

Na chrapanie pomoże dentysta

Wiele osób bagatelizuje chrapanie, nie zdając sobie sprawy z tego, jak poważne skutki zdrowotne niesie ze sobą ta przypadłość. Niebezpieczny jest zwłaszcza stan nazywany obturacyjnym bezdechem sennym (wielosekundowe zatrzymanie oddechu podczas snu), który może zagrażać życiu. Dlatego ważne jest, by nie ignorować, lecz leczyć chrapanie.

Z problemem chrapania zmaga się 40% kobiet oraz 60% mężczyzn między 40. a 60. rokiem życia.

Chrapanie, czyli…

Chrapanie jest skutkiem drgania wiotkiej części gardła, zwłaszcza podniebienia miękkiego oraz języczka. Podczas snu mięśnie podniebienia ulegają procesowi rozluźnienia. Gdy zaś ciało spoczywa w pozycji na plecach, język zapada się do tyłu, a usta się otwierają. W efekcie zwęża się przestrzeń gardła. Wdychane powietrze z trudem przemieszcza się do płuc, wprawiając w drganie część gardła – tak powstaje chrapanie.

Osoba chrapiąca często jest niewyspana, zmęczona, ma bóle głowy. Objawy te są efektem zaburzeń przebiegu prawidłowego snu – faza snu głębokiego jest krótka lub w ogóle jej nie ma.

Ważne! Chrapanie może spowodować OBS – niebezpieczny dla zdrowia obturacyjny bezdech senny. Pojawia się on na skutek zwężenia światła gardła, dochodzi wtedy do trudności w przepływie powietrza. OBS prowadzi do wielu poważnych chorób, m.in. nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca.

Chrapanie należy leczyć. Sposobów leczenia jest wiele.

Co pomaga na chrapanie?

Od pewnego czasu popularny w walce z chrapaniem jest wewnątrzustny aparat dentystyczny – przypomina aparat ortodontyczny i jest zakładany na czas snu.

Aparat wewnątrzustny stosowany jest u pacjentów z łagodnym lub średniozaawansowanym nasileniem choroby. Zanim rozpocznie się leczenie tego typu, przeprowadzane są dokładne badania przedmiotowe (fizykalne). Polegają one na ocenie:

• stopnia głębokości zgryzu,
  • pozycji języka,
  • pozycji żuchwy,
  • rozmiaru łuków zębowych,
  • stawów skroniowo-żuchwowych,
  • wielkości języczka oraz migdałków,
  • drożności nosa.

Ważne! Jedynie dentysta przeszkolony w badaniu m.in.: dróg oddechowych, migdałków, języczka, rozmiaru łuków zębowych może zdecydować, czy leczenie wewnątrzustnym aparatem dentystycznym jest możliwe.

Wewnątrzustne aparaty dentystyczne – charakterystyka

Aparaty zostały zaprojektowane z myślą o umożliwieniu pacjentowi oddychania poprzez przesunięcie żuchwy do przodu. Ponadto aktywują receptory zlokalizowane pod językiem, które stymulują ośrodek oddychania w mózgu. Budowa aparatu zapobiega także otwieraniu ust w trakcie snu.

Do eliminowania chrapania stosowane są dwa rodzaje aparatów:

• retainery (zapobiegają cofaniu się języka),
  • szyny protruzyjne (utrzymują żuchwę i język w pozycji pozostawiającej tchawicę otwartą).

Ważne! Aparat jest dobierany indywidualnie dla każdego pacjenta.

Na początku leczenia pacjent może odczuwać dyskomfort w postaci drętwienia zębów i zwiększenia wydzielania śliny.

Leczenie wewnątrzustnym aparatem dentystycznym nie jest możliwe w przypadku:

• gdy pacjent ma mniej niż 10 własnych zębów (powinien mieć minimum 5 w dolnej oraz 5 w górnej szczęce),
  • choroby przyzębia lub ruchomości zębów,
  • ruchomej protezy dentystycznej,
  • gdy występują bóle w stawie skroniowo-żuchwowym.