Alergia jamy ustnej – objawy i leczenie

zespół alergii jamy ustnej

Alergia jamy ustnej – objawy i leczenie

Zespół alergii jamy ustnej jest przypadłością osób dorosłych, jednakże zdarza się, że występuje także u dzieci. Choroba dotyczy jedynie osób, które są uczulone na pyłki roślin (m.in. trawy). Alergia pojawia się zazwyczaj po spożyciu niektórych pokarmów, krzyżowo reagujących z alergenami pyłków u chorych na nie uczulonych.

Zespół alergii jamy ustnej (OAS) – zwany także ustnym zespołem uczuleniowym, anafilaksją jamy ustnej oraz zespołem Amlota-Lessofa – objawia się m.in. obrzękiem w obrębie błon śluzowych jamy ustnej oraz warg.

W Polsce OAS dotyka głównie osoby uczulone na pyłek brzozy – alergia pojawia się po zjedzeniu niektórych owoców (m.in. jabłka, gruszki) oraz warzyw (m.in. selera, marchewki).

Charakterystyka

Alergia ta jest krzyżowa – charakteryzuje się tym, że osoba będąca uczuloną na jeden konkretny alergen (np. pyłek brzozy) reaguje uczuleniowo także przy zetknięciu się z innym alergenem, zbliżonym strukturalnie do tego, na który jest pierwotnie uczulona.

Wystąpieniu OAS sprzyja:

• płeć (schorzenie częściej dotyka kobiety),
  • przypadki atopowego zapalenia skóry w rodzinie,
  • wieloletnie zmaganie się z różnymi uczuleniami.

Objawy, diagnostyka

Zespół uczuleniowy przebiega w dwóch fazach. W pierwszej występują symptomy typowej alergii wziewnej na pyłki roślin (alergiczny nieżyt nosa). Następnie po kilku (kilkunastu) minutach po spożyciu uczulającego pokarmu pojawiają się objawy alergii pokarmowej (m.in. świąd i pieczenie warg).

W początkowym etapie alergia może występować tylko po zjedzeniu pokarmów surowych. Z czasem objawy pogłębiają się i pojawiają także po obróbce termicznej określonych produktów.

Objawy uczulenia skoncentrowane są przede wszystkim w obrębie początkowego odcinka przewodu pokarmowego. Do symptomów należy m.in.:

• podrażnienie błon śluzowych i gardła,
  • swędzenie oraz zatkanie uszu,
  • łzawienie oczu,
  • plamy na skórze przypominające wybroczyny,
  • nieżyt nosa.

Diagnostyka opiera się na testach skórnych oraz badaniu krwi – oznaczeniu stężenia przeciwciał klasy IgE (asIgE).

Ważne! Rozpoznanie alergii następuje na podstawie charakterystycznych dla tej jednostki chorobowej objawów, jak i powiązania ich pojawienia się ze spożyciem określonych pokarmów.

Profilaktyka

Leczenie to głównie doraźne podawanie leków przeciwhistaminowych. Przy nasilonych objawach pacjent przyjmuje glikokortykosteroidy.

Przyczynowa terapia opiera się na immunoterapii swoistej, która polega na podawaniu pacjentom dawki uczulającego ich alergenu. W ten sposób „przyzwyczaja” się organizm do drażliwej dla niego substancji. W efekcie reakcja alergiczna zmniejsza się bądź w ogóle zanika.

W leczeniu bardzo istotna jest prawidłowa dieta, z której należy wyeliminować produkty powodujące alergię jamy ustnej. Niestety nie zawsze udaje się to w pełni. Zaleca się pacjentom zastosować obróbkę cieplną jedzonych owoców oraz warzyw.

Ważne! Alergeny obecne w owocach oraz warzywach największy potencjał do wyzwalania reakcji uczuleniowych mają w postaci nieprzetworzonej. Przez ich ugotowanie można wyeliminować reakcję alergiczną lub ją ograniczyć.