Pielęgnacja zębów w okresie ciąży

pielęgnacja zębów w ciąży

Pielęgnacja zębów w okresie ciąży

W trakcie ciąży dbanie o higienę jamy ustnej jest niezmiernie istotne. Zły stan zębów oraz dziąseł może mieć negatywny wpływ na dziecko. Przeczytaj i dowiedz się, jak dbać o zęby w ciąży.

Próchnica, kamień nazębny, choroby przyzębia mogą być bezpośrednią przyczyną niskiej masy urodzeniowej noworodka.

Ważne! Próchnica wpływa na zwiększenie ryzyka zakażenia w trakcie porodu i tuż po nim.

W trakcie ciąży zęby narażone są na wiele niekorzystnych czynników, do których zalicza się:

• Hormony – zmiany hormonalne wpływają na zmniejszoną ilość wydzielania śliny, a także zmianę jej składu. Powoduje to wystąpienie schorzeń w obrębie jamy ustnej, m.in. ciążowego zapalenia dziąseł.
  • Poranne wymioty – kwas żołądkowy niszczy szkliwo, przez co ułatwia rozwój próchnicy. Po porannej niedyspozycji dobrze jest przepłukać usta wodą z sodą kuchenną – roztwór sody jest zasadowy, czyli odwrotny do kwaśnego, i dzięki temu potrafi szybko powstrzymać niszczące działanie kwasu.
  • Dieta w ciąży – źle dobrana dieta może doprowadzić do niedoboru ważnych dla zdrowia zębów składników (m.in.: fluor, wapń, fosfor, magnez).

Jak dbać o zęby w ciąży – zasady

1. Prawidłowe mycie zębów

Podstawą prawidłowej higieny jamy ustnej jest prawidłowe mycie zębów. Powinno się je czyścić co najmniej dwa razy dziennie przynajmniej przez dwie minuty.

Ważne! Pasta powinna zawierać fluor w ilości 1000-1500 ppm.

1. Nie tylko szczoteczka

Na użyciu szczoteczki higiena jamy ustnej nie powinna się kończyć. W celu dokładnego oczyszczenia przestrzeni międzyzębowych z resztek jedzenia należy stosować:

• nici dentystyczne,
  • irygator,
  • płyn do płukania ust (z fluorem).

Ważne! Nie wolno zapominać o języku – na jego tylnej części zalegają bakterie beztlenowe, które mogą prowadzić do rozwoju próchnicy i stanów zapalnych dziąseł. Do mycia języka najlepiej używać specjalnej szczoteczki. Czyszczenie powinno się odbywać od tyłu do przodu.

1. Odpowiednia dieta

Przyszła mama powinna:

• Ograniczyć cukier, który jest głównym wrogiem zębów.
  • Nie podjadać pomiędzy posiłkami. Ślina neutralizuje wprawdzie działanie kwasów, ale najpierw trzeba pozwolić jej działać. Ochota to na słodkie, to na kwaśne nachodzi ciężarną naprzemiennie niemal przez cały dzień. Niestety ciągłe podjadanie uniemożliwia ślinie przywrócenie równowagi pH.
  • Unikać pokarmów, które wywołują zgagę – niekorzystnie zmienia się od nich pH jamy ustnej.

Ważne! Dieta powinna być bogata w wapń oraz witaminy z grupy B (produkty mleczne, orzechy, ryby).

Najczęstsze dolegliwości

Do najczęstszych przypadłości, z jakimi zmaga się ciężarna, należą:

• Podrażnienie i krwawienie dziąseł – efekt zbyt silnego szczotkowania oraz nadmiernej wrażliwości dziąseł.

Ważne! Należy do mycia zębów używać miękkich bądź bardzo miękkich szczoteczek.

Można masować delikatnie dziąsła przy użyciu specjalnego płynu lub żelu. A także płukać jamę ustną naparem z rumianku, który łagodzi podrażnienia oraz nie dopuszcza do powstania stanu zapalnego.

• Zapalenie dziąseł – objawia się obrzękiem. Dziąsła są miękkie, wrażliwe na dotyk i krwawią. Mogą powstawać także kieszonki, w których zbiera się ropa. W takim przypadku zalecana jest wizyta u dentysty, który dobierze odpowiednie leczenie.
  • Próchnica – nie wolno bagatelizować objawów w postaci bólu, wrażliwości na zmiany temperatury czy dotyk. Mogą świadczyć o rozwoju próchnicy.

Ciąża – opieka stomatologiczna

Wiele kobiet w ciąży zupełnie niepotrzebnie boi się wizyt w gabinecie dentystycznym.

Ważne! Wizyta u dentysty jest w pełni bezpieczna dla przyszłej mamy – obecnie stomatolodzy mają do dyspozycji całkowicie bezpieczne znieczulenie, pozbawione środków obkurczających naczynia. Mogą także zaordynować w razie potrzeby antybiotyki z grupy penicylin i cefalosporyn, które nie zagrażają dziecku.