Sposoby na problem nadwrażliwych zębów i dziąseł

nadwrażliwość zębów

Sposoby na problem nadwrażliwych zębów i dziąseł

Wrażliwe zęby oraz dziąsła przysparzają wiele nieprzyjemnych doznań. Ból wywołuje mycie zębów, jedzenie, picie, a nawet oddychanie. Co stosować na nadwrażliwe zęby i dziąsła? Czy to choroba, którą można leczyć?

Nadwrażliwość zębów zazwyczaj pojawia się około 30 – go roku życia. Przypadłość ta częściej dotyka kobiet.

Ważne! Według statystyk na nadwrażliwość zębów cierpi co czwarta dorosła osoba.

Są osoby, które ze schorzeniem zmagają się niemal całe życie. Jednakże większość cierpi na nie okresowo (nadwrażliwość pojawia się i znika).

Nadwrażliwość objawia się nagłym i przeszywającym bólem. Ból spowodowany jest działaniem:

• mechanicznym (m.in. szczotkowanie, kontakt ze sztućcami)
  • termicznym (m.in. kontakt z pokarmami ciepłymi oraz zimnymi)
  • chemicznym (m.in. kontakt z pokarmami bardzo słodkimi bądź kwaśnymi)

Ważne! Powodem wystąpienia przykrych dolegliwości jest zawsze ta sama przyczyna, czyli odsłonięcie zębiny (wrażliwej części zęba).

Leczenie

Przede wszystkim nadwrażliwości zębów powinno się przeciwdziałać – dlatego tak istotne są regularne wizyty w gabinecie dentystycznym (raz na pół roku). W przypadku, gdy schorzenie już się pojawi, dentysta może je wyeliminować poprzez wykonanie specjalistycznych zabiegów:

• Impregnacja (pokrycie zębów preparatem zmniejszającym nadwrażliwość).
  • Fluoryzacja (zabieg za zadanie ma wzmocnić szkliwo).

Co stosować na nadwrażliwe zęby i dziąsła?

Po zdiagnozowaniu przez lekarza dentystę nadwrażliwości i wyeliminowaniu przyczyn natury chorobowej jak próchnica czy zapalenie miazgi, objawy bólowe można niwelować za pomocą domowych sposobów. Oto kilka rad:

• używaj szczoteczki z miękkim włosiem
  • nie dociskaj zbyt mocno szczoteczki do powierzchni zębów
  • nie szczotkuj zębów zbyt mocno oraz energicznie
  • stosuj pasty do zębów wrażliwych
  • obszary między zębami starannie oczyszczaj z resztek pokarmowych za pomocą nici dentystycznych
  • nie myj zębów przez 30 minut po zjedzeniu bądź wypiciu czegoś kwaśnego (kwaśne pokarmy i napoje osłabiają szkliwo, co w efekcie powoduje, że staje się bardziej podatne na działanie mechaniczne)
  • używaj płynów do płukania

Ważne! Nadwrażliwości zębów można przeciwdziałać także poprzez dietę, jedząc produkty bogate w wapń, fosfor i witaminę D3. Powinno się zrezygnować z żywności zawierającej kwasy, a także cukry proste.