Zęby mądrości – leczyć czy usuwać?

zęby madrości

Zęby mądrości – leczyć czy usuwać?

Zęby mądrości to tzw. „ósemki”, które wyrzynają się jako ostatnie w procesie wzrostu zębów stałych. Jako że rosną na końcu, często brakuje dla nich miejsca, co jest powodem defektów (zrotowania lub wyrośnięcia poza łukiem zębowym). Dowiedz się, czy i kiedy trzeba usunąć zęby mądrości.

Proces wyrzynania się zębów mądrości następuje między 16 a 20 rokiem życia, czyli w okresie dojrzewania. Przebieg wzrostu często jest związany z dyskomfortem bólowym.

Zęby mądrości uznawane są za narząd szczątkowy. Usuwane są z powodu wywoływania różnego rodzaju problemów zdrowotnych.

Ważne! Regularnie wizyty w gabinecie stomatologicznym i kontrolowanie stanu zębów mądrości jest gwarancją, że będą one służyć nam przez długie lata.

Zęby mądrości – czy trzeba usuwać?

Tak jak pozostałe zęby, także ósemki odgrywają istotną rolę w funkcjonowaniu jamy ustnej – biorą udział w przeżuwaniu i rozdrabnianiu pokarmów. W przypadku, gdy nie ma żadnych powodów do ekstrakcji, nie powinno się jej wykonywać, a zęby mądrości pozostawić w jamie ustnej.

Ważne! Niewskazane jest usuwanie ósemek bez przyczyny. Ich brak wpływa na ograniczenie powierzchni żującej, przez co utrudniony jest pierwszy etap trawienia pokarmów (rozdrabnianie).

Zabieg ekstrakcji zębów mądrości nie należy do najłatwiejszych. Zazwyczaj jest to skomplikowana procedura, którą powinien wykonać chirurg stomatologiczny.

Ważne! Narażanie się bez przyczyny na taki zabieg jest nieodpowiedzialne.

Do niedawna specjaliści byli zdania, że prewencyjne usuwanie ósemek jest wskazane z uwagi na trudności w utrzymaniu prawidłowej higieny. Dzisiaj, biorąc pod uwagę ryzyko wystąpienia powikłań po zabiegu, stomatolodzy radzą zostawić zęby mądrości, jeżeli nie ma konkretnych przesłanek do ich ekstrakcji.

Zęby mądrości – wskazania do usunięcia

Lekarz dentysta podejmuje decyzję o ekstrakcji zęba mądrości w oparciu o kilka elementów (m.in. wiek pacjenta). Ząb najlepiej jest usunąć w wieku 14 – 22 lat. Zabieg w tym okresie życia pacjenta jest łatwiejszy w przeprowadzeniu, ponadto szybsza jest rekonwalescencja.

Ważne! Ryzyko powikłań wzrasta z wiekiem. Wydłuża się także proces gojenia.

Podstawowym kryterium decydującym o usunięciu zęba są wskazania medyczne, do których należą:

• Zbyt mało miejsca w łuku zębowym (zęby mądrości nie wyrzynają się prawidłowo. Pojawiają się często stany zapalne, krwawienia, opuchnięcia, jak i ból w okolicy zęba mądrości).
  • Próchnica (między zębami mądrości a pozostałymi zbierają się resztki pokarmu, które trudno jest usunąć za pomocą szczotkowania i nitkowania zębów. W efekcie pojawia się infekcja połączona z reguły z ostrym bólem, temperaturą oraz niemożnością otwarcia ust. Zalegający pomiędzy zębami pokarm może także prowadzić do rozwoju próchnicy siódemek i miejscowej paradontozy).
  • Torbiele zawiązka zęba mądrości.
  • Wskazania ortodontyczne (w przypadku, kiedy wyrzynanie zębów mądrości powoduje przesuwanie zębów i ustawianie się ich w nieprawidłowej pozycji, co przyczynia się do powstawania wad zgryzu).
  • Wskazania protetyczne (gdy uniemożliwiają wykonanie protezy).

Ważne! Zęby mądrości mogą w ogóle nie wyrosnąć. Całkowicie niewidoczne, stanowią poważny problem, którego źródłem jest nacisk na korzenie zębów trzonowych. Proces ten może skutkować ich resorpcją (rozpuszczaniem).

Usunięcie zębów mądrości podejmuje się na podstawie zdjęcia panoramicznego i TK. Badania tego rodzaju umożliwiają:

• ocenę położenia zęba mądrości
  • przebieg jego korzeni
  • analizę jego położenia względem innych struktur (m.in. zatoki szczękowej, kanału nerwu zębodołowego dolnego) – jest to niezbędne przed ekstrakcją.